Sourcing
De koffieboon is ons belangrijkste ingrediënt. Wij zijn continu op zoek naar de beste boeren, plantages en variëteiten. We kopen koffies direct van de boer of in samenwerking met partners die net als wij waarde hechten aan kwaliteit en transparant zijn over de prijs die aan de boer wordt betaald.
Sourcing
Sinds 1996 is onze filosofie over koffie inkopen kraakhelder: de koffieboon is ons belangrijkste ingredient. Je kan nog zo’n mooie machine hebben of een 13-delige tulp in je latte schenken, als de koffiebonen niet goed zijn is het verspilde moeite. We doen er dan ook alles aan om de mooiste koffies te vinden. We reizen zelf de wereld over, proeven jaarlijks honderden koffies en kopen de lekkerste in. Van Guatemala naar El Salvador en via Ethiopië naar Kenya, voor de beste koffie fietsen wij graag een stukje om!
Een groot deel van onze koffie kopen wij direct in bij bevriende koffieboeren. Direct bekent bij ons dat we in direct contact staan, op bezoek gaan en onderling een prijsafspraak maken. Daarnaast kopen wij ook koffies in via partners die net als wij waarde hechten aan kwaliteit en die transparantie bieden over de prijs die aan de boer wordt betaald. Zo komt het geld dus terecht bij de mensen die zorgen voor fantastische koffie.
De ervaring die we opdoen aan deze kant van de koffieketen maakt ons extra gemotiveerd om, weer veilig thuis, de koffie zo goed mogelijk te branden en te zetten. Achter elke koffie in onze balen, hoppers en zakjes staat een land, een plantage, een boer en heel veel werk, liefde en aandacht. Daarom delen we altijd de exacte herkomst van en informatie over alle koffie’s die we verkopen en nemen we je mee in de verhalen er achter. Zodat uiteindelijk ook voor jou als klant geldt: koffie is nooit gewoon koffie.
Duurzaamheid door kwaliteit.
De koffie die wij gebruiken behoort tot de top 1 á 2 % van de wereldwijde koffieproductie. Een veel gebruikte term is 'specialty coffee', een term die al stamt uit de jaren 70 en inmiddels wat aan betekenis verloren heeft door verschillende interpretaties. Van alle koffie die wereldwijd geproduceerd wordt, valt ongeveer 5% te kwalificeren als specialty coffee. Dit is koffie met een score (op basis van proeven) van 80 punten en hoger. Deze koffies groeien onder speciale omstandigheden, in hooggelegen gebieden en vertonen weinig tot geen defecten. De smaak is vol en goed en reflecteert de speciale omstandigheden en bodemsamenstelling - het terroir - waar de koffie vandaan komt.
Steeds meer koffiebranders staan in de rij voor mooie, unieke koffie, die door klimaatveranderingen bovendien steeds schaarser wordt. De prijzen die voor deze koffies worden betaald staan steeds vaker los van de wereldmarktprijs. Dit is wat ons betreft een goede ontwikkeling. De marktprijs wordt bepaald op de termijnmarkt, een terrein waar vaak speculanten regeren. De wereldmarktprijs voor arabica koffie is tegenwoordig zo laag dat het voor veel boeren geen zin meer heeft om koffie te produceren. Toegevoegde waarde creëren door middel van kwaliteit is dan de enige weg naar een duurzame toekomst, waarin de boer zelf bepaalt wat zijn prijs is.
Cup of Excellence
Een van de initiatieven die deze ontwikkeling ondersteunt is de Cup of Excellence (CoE). De CoE werd in 1999 opgericht. De onafhankelijke stichting erachter stelt zicht ten doel kleine, bijzondere koffies te promoten. Ze zetten de koffies - en de verantwoordelijke boer - in de spotlight en voorkomen zo dat ze verdwijnen op een grote hoop.
Koffieproevers van over de hele wereld werden naar Brazilië gevlogen en gaven, op elkaar gepropt in een oververhitte bouwkeet, de honderden ingezonden koffies scores aan de hand van een op de wijnwereld gebaseerd scoringssysteem. De Cup of Excellence is uitgegroeid tot een groot succes. Inmiddels wordt de CoE elk jaar in tien landen gehouden.
De koffies die boven de 84 punten scoren worden via een online veilingsysteem verkocht, met als gevolg hele hoge prijzen. Van de prijs, die tot wel tien keer de wereldmarktprijs kan oplopen, gaat minimaal 80% gegarandeerd naar de boer, die vol trots zijn buren-koffieboeren kan inspireren ook de weg van kwaliteit te gaan volgen.
Coffeecompany draagt regelmatig bij door het leveren van juryleden en heeft in het verleden ook vaak lots gekocht van de veiling.